כתיבת עבודה סמינריונית עלולה להישמע לרבים דבר מסובך ומורכב, אולם מי שמצויד בכלים הנכונים לגיבוש ולכתיבת עבודת סמינריון עשוי לגלות שמדובר על משימה מרתקת ומעניינת למדי. לפניכם סקירה שמתארת את הדרך הנכונה לכתיבת עבודת סמינריון שלב אחר שלב.
מה נחקור?
הדבר החשוב ביותר כאשר אנו מדברים על כתיבת עבודה סמינריונית הוא בחירת הנושא. משום שאנו עתידים לעסוק באופן נרחב בנושא הנבחר חשוב לבחור נושא שיהיה מצד אחד מעניין ומצד שני שיהיה בעל חשיבות מחקרית. למי שמחופש אחר נושא "קל" נסביר שבכל נושא שתבחרו תידרשו להעמיק, ומהטעם הזה חשוב לבחור תחום בעל משמעות, קרוב ללבכם ושאתם מעוניינים להעמיק בו. בחירת הנושא הכללי היא רק השלב הראשון בדרך לכתיבת העבודה וממנו ייגזר תחום המחקר ושאלת המחקר שלכם. כך למשל נושא העבודה יכול להיות "ספורט ולאומיות" וממנו ייגזר מחקר שבוחן את הקשר בין אהדה לקבוצת כדורגל לזהות לאומית. בשלב זה של גיבוש שאלת המחקר חשוב לקחת בחשבון את שיטת המחקר שתשפיע על השאלה שנשאל- האם זהו מחקר כמותני שבודק קשר בין משתנים או מחקר איכותני שמבקש להתבונן על תופעה ולספק עבורה תיאור אתנוגרפי.
הספרות האקדמית הקיימת
לאחר שגיבשנו שאלת מחקר ניתן להתחיל למצוא ספרות רלוונטית. מחקר אקדמי נסמך ומצטרף לספרות מחקרית קיימת ולכן בכל עבודה סמינריונית נידרש לסקירת ספרות במבנה של משפך- מהנושא הרחב ועד לשאלת המחקר המצומצמת. כחלק מכך נסקור ספרות רלוונטית אקדמית ומקצועית של משתני המחקר בנפרד, מחקרים אקדמיים רלוונטיים וכל חומר תיאורטי נוסף שעשוי לקדם אותנו אל שאלת המחקר. לא מדובר על סיכום של כל מאמר בנפרד אלא על כתיבה קוהרנטית שמשלבת בין מקורות שונים, בוררת עיקר וטפל ומקיימת זיקה תמידית לשאלת המחקר. משום כך עלינו לחלץ מתוך הספרות המחקרית בדיוק את החומר הרלוונטי, מבלי להרחיב בנושאים שאינם קשורים למחקר עצמו. כתיבת עבודה סמינריונית חייבת להיות תמציתית, קריאה, ומדויקת כאשר כל מושג שנזכיר חייב להיות מלווה בהסבר. כאן המקום להדגיש כי כחלק מזמירה על זכויות יוצרים עלינו להקפיד על ציטוטים מהמאמרים שקראנו.
את סקירת הספרות נסיים בשאלת המחקר שתוביל לפרק הבא בעבודה- שיטת המחקר. מחקר אקדמי חייב להיות שקוף, ובפרק שיטת המחקר נפרט את כל החלק המתודולוגי של המחקר בליווי הסברים מהספרות הרלוונטית, דוגמאות מהמחקר הנוכחי והסבר של כלל ההחלטות שהתקבלו בתהליך כתיבת העבודה. זה כולל את שיטת המחקר- כמותנית או איכותנית, כלי המחקר- שאלון, ריאיון עומק, תצפיות וכדומה. ניתן לשלב בין מחקר כמוני ואיכותני או בין כלי מחקר שונים- תצפיות וראיונות למשל. בנוסף נתאר בפרק זה את הליך המחקר, סוגיות אתיות שנתנו עליהן את הדעת, תהליך איסוף הנתונים, שיטת הדגימה וכל הסבר אחר שקשור לאופן שבו בוצע המחקר. על הפרק להסביר למי שקורא את המחקר מהם שלבי המחקר המדויקים באופן קריא ושקוף.
מה מצאנו?
כתיבת עבודה סמינריונית מובילה על פי רוב לפרק הממצאים שבו נפרט את ממצאי המחקר הגולמיים. כאן יופיעו טבלאות, גרפים, ציטוטים מראיונות ועוד נתונים שנמצאו במחקר. חשוב להימנע בפרק זה מהסקת מסקנות או הסברים ולהיצמד רק למה שמצאנו במחקר הנוכחי. בשלב הבא בפרק הדיון נוכל לראשונה להביע את עמדתנו כחוקרים, אם כי באופן מרומז למדי. בפרק זה נערוך דיון בממצאי המחקר לאור הספרות שנסקרה בראשית העבודה. כאן נידרש למעשה להסביר את הממצאים על ידי השוואה לספרות הרלוונטית ולממצאי מחקרים קודמים, מתוך מטרה לגבש אמירה אקדמית שתצטרף לידע הקיים שנצבר עד כה בספרות המחקרית. בסיום פרק הדיון נכתוב מהן מגבלות המחקר ולהציע הצעות למחקר עתידי. לאחר סיום כתיבת העבודה נידרש לשוב ולכתוב את המבוא שבו מוצג נושא המחקר, חשיבות המחקר וייחודיותו כחלק משדה מחקר קיים.