כתיבת עבודת סמינריון היא מלאכה לא פשוטה אולם אם נבים את ההיגיון שעומד מאחורי כתיבת העבודה, נוכל לא רק לכתוב עבודה טובה ואיכותית אלא גם לגלות שמדובר על תהליך מחקר מהנה ומסקרן. עבודה אקדמאית ככלל ועבודת סמינריון בפרט מבקשת לאפשר לסטודנט להתנסות בעבודת מחקר או לסקור באופן עיוני נושא מסוים. הדבר החשוב ביותר להבין בכתיבת עבודת סמינריון הוא שעליה לעסוק בנושא מעניין, מקורי וממוקד. ככל שהנושא יהיה בעל חשיבות מחקרית, כך תהיה העבודה מעניינת יותר וכמובן גם כתיבתה תהיה מרתקת יותר. קיימים שלושה סוגים של עבודות סמינריון: סמינריון כמותני, סמינריון איכותני וסמינריון עיוני. לפניכם סקירה של כל אחד מסוגי העבודות.
מחקר כמותני
סמינריון כמותני הוא סמינריון אמפירי שמבקש לבדוק קשרים בין משתנים. גם סמינריון כמותני ניתן לסווג לשני סוגים: מחקר מתאמי או מחקר סיבתי. במחקר מתאמי מבקש החוקר לבדוק קשרים בין משתנים ואילו במחקר סיבתי הוא מבקש לבדוק סיבה ותוצאה. מטבע הדברים בדיקת קשרים בין משתנים נחשבת קלה יותר אולם ישנם נושאי מחקר שיחייבו ביצוע מערך מחקר ניסויי ואת זה יש לקחת בחשבון בבחירת הנושא. מחקר כמותני יכלול שאלונים שימולאו על ידי מדגם גדול ככל שניתן כאשר מספר המשתתפים המינימלי צריך להיות 50 משתתפים. כתיבת עבודת סמינריון כמותני תחיל במבוא שיפרט את הרציונל למחקר ואת חשיבותו, סקירת ספרות שתסקור את כל החומר התיאורטי, משתני המחקר ומחקרים רלוונטיים שנעשו עד כה, מתודולוגיה שבה יוצג מערל המחקר, כלי המחקר, אוכלוסיית המחקר, הליך במחקר, שיטת הניתוח ושיטת הדגימה. בפרק המתודולוגיה יינתן הסבר לשאלות של תוקף ומהימנות כלי המחקר באופן מלא ושקוף, תוך הסבר על כלי המחקר ומקורו. פרק הממצאים יציג גרפים, טבלאות, לוחות ותרשימים של הממצאים, ובו יוצגו משתני המחקר בין אם מדובר על קשרים בין משתנים, ובין אם מדובר על מערך ניסויי. בפרק הדיון ייערך דיון בממצאי המחקר בהלימה לסקירת הספרות, עם הסברים, מסקנות והמלצות למחקר עתידי.
מחקר איכותני
סמינריון איכותני לעומת זאת, אינו מבקש לבדוק קשר בין משתנים אלא להתבונן על תופעה תרבותית אנושית ולתארה באופן המעמיק ביותר. זהו מחקר שבו החוקר אוסף נתונים מהשטח ודרכם הוא מגבש את תפיסתו כחוקר. כתיבת עבודת סמינריון כמותני איכותני כוללת מבוא שמתאר את המחקר, חשיבותו והרציונל לכתיבתו. בדומה למחקר כמותני סקירת הספרות תסקור את הספרות הרלוונטית, תסביר ותגדיר את משתני המחקר ותציג מחקרים בנושא. בפרק השיטה תוסבר שיטת המחקר באופן שקוף וברור. המחקר האיכותני נשען על מסורות שונות כמו מחקר פנומנולוגי, תיאוריה מעוגנת בשדה וכן הלאה. שיטת המחקר מהווה כלי ופריזמה ממנה מתבונן החוקר ולכן חשוב להסבירה באופן ברור ושקוף. הליך המחקר יתואר באופן קפדני וכן ניתוח הנתונים תוך התייחסות למקורות אקדמיים. זה יכול להיות ניתוח קטגוריאלי, ניתוח נרטיבי או כל סוג ניתוח אחר. בפרק הממצאים ינותחו ממצאי המחקר. זה יכול להיות ראיונות, תצפיות, ראיון נרטיבי, ראיון עומק, ניתוח תוכן וכן הלאה. בניתוח ישולבו ציטוטים, ולא יינתנו הסברים אלא רק נתוני שעולים מהמחקר עצמו. בפרק הדיון יוצגו הממצאים לאור הספרות הרלוונטית עם הסברים, שילוב עם המצע התיאורטי ומחשבות על מחקר עתידי והמלצות יישומיות.
סמינריון עיוני
כתיבת עבודת סמינריון עיוני לעומת זאת אינה כוללת מערך מחקר, אלא מציגה סקירת ספרות רחבה ומעמיקה של כל נושאי המחקר וממנה יוצא החוקר למסקנה, תובנה או שאלות שעולות מתוך הספרות המחקרית. עבודה כזו דורשת מהחוקר קריאה ביקורתית שלך הספרות המחקרית, שילוב בים המקורות השונים וחשיבה מעמיקה כדי להגיע לאמירה מתוך הספרות המחקרית. באחרונה מתבססת ההבנה כי עבודות שמשלבות בין שיטה כמותנית לאיכותנית נחשבות מעמיקות יותר ומספקות תובנות אקדמיות רחבות ואמינות יותר.