פרק סקירת הספרות הוא פרק מהותי בעבודה , היות והוא פותח את העבודה ועל כן מהווה את הרושם הראשוני. סקירת הספרות בנויה על פי פורמט קבוע וידוע, ומי שיפעל בהתאם לכללים יוכל להפוך את עבודתו מבינונית ללא פחות ממצוינת!
כללי הברזל:
– מודל המשפך – סקירת הספרות בנויה כמשפך, מתחילים מהרחב והכללי ויורדים לאט לאט לרזולוציות נמוכות יותר, עד שבסופה מגיעים לשאלת המחקר. סקירת הספרות צריכה להתחיל מפסקה רחבה המתארת באופן כללי את הנושא וחשיבותו, ואט אט יש לתאר ולהמחיש באופן נקודתי וספציפי יותר את משתני המחקר ואת הקשר ביניהם. סקירת הספרות נועדה להוביל את הקורא בסופה להצגת שאלת המחקר.
– כתיבה אינטגרטיבית – סקירת הספרות היא איננה סיכום, העתקת ממצאי מאמרים או הצגה טכנית של הממצאים. כל פסקה צריכה להכיל 2 אלמנטים: ממצאי מחקרים קודמים והסבר שלכם. פסקה אינטגרטיבית היא פסקה שמשלבת בין הספרות הקיימת לבין משהו מכם (הסבר, תיאור, הובלה לפסקה הבאה וכו').
– מאמרים עדכניים – סקירת הספרות נועדה לסקור באופן אינטגרטיבי את ממצאי המחקרים הקודמים בתחום. סקירה מוצלחת היא סקירה אשר עושה שימוש במחקרים עדכניים ורלוונטיים אשר מכילים את התיאוריות, ממצאים ותגליות הרלוונטיים ביותר.
– הימנעות מחזרתיות – סקירת הספרות מציגה את הקיים, עליה להיות רציפה ומעניינת. חזרה על ממצאים או פסקאות איננה מחדשת, במקום, היא קוטעת את הרצף ועל כן מורידה מהאיכות.
-התייחסות לכל משתני המחקר – סקירת הספרות חייבת להתייחס לכל משתני המחקר, בין אם המשתנים מתווכים, מתערבים או כוללים מספר משתנים בלתי תלויים. אי התייחסות לאחד ממשתני המחקר מותירה את הקורא ללא ידע על משתנה זה ועל כן המידע שיקבל יהיה לוקה בחסר.
– הדגשת ממצאים מהותיים – בסקירת הספרות לא מדגישים ממצאים או תגליות חשובות על ידי סימונם בצבע אחר, הדגשתם או מתיחת קו. במקום, ההדגשה נעשית על ידי חיזוק הממצא באמצעות מספר מאמרים או חוקרים. לדוגמה: כהן (2009) מצא כי ___. בנוסף, לוי (2013) הראה כי___. חיזוק ממצא על ידי מספר חוקרים מראה כי הממצא חזק ואיתן.
– חלוקה לפסקאות – סקירת הספרות היא איננה סיכום, על כן היא לא צריכה להירשם כמקשה אחת, במקום, עליה להיות מחולקת לפסקאות. החלוקה לפסקאות צריכה להיעשות באופן לוגי, כאשר כל פסקה מייצגת רעיון. יש לעשות חיבורים וקישורים בין הפסקאות השונות.
– מראה מקום – כל ממצא שמוצג בפרק זה חייב להיות מעוגן בספרות על ידי הצגת החוקרים ושנת הוצאת המאמר. ממצא ללא סימוכין מהספרות איננו קביל, ואינו מוסיף לידע של הקורא.
– כתיבה רהוטה – סקירת הספרות הוא פרק מרכזי בעבודתכם, עליו להיות כתוב באופן ברור, בהיר על ידי שימוש במילים אקדמאיות ולא מחיי היום יום. בפרק זה יש להשתמש במונחים מקצועיים הרלוונטיים לשאלת המחקר שלכם (כגון אקלים, תרבות ארגונית, מחוללות עצמית ועוד).
בהצלחהJ