עבודה סמינריונית לרב נעה בין 20-25 עמודים, היא כוללת איסוף מאמרים אקדמיים, קריאתם, כתיבת העבודה באופן אקדמי , ניתוח ממצאים והסקת מסקנות. התהליך הזה דורש זמן ומצריך ניהול נכון של הזמן.
שלב ראשון – הוצאת מאמרים אקדמיים
בשלב הראשון יש לאתר ולהוציא מאמרים אקדמיים רלוונטיים. שלב זה מצריך מספר ימים בודדים , אולם עליהם להיות יעילים וממוקדים. חיפוש המאמרים מצריך ריכוז מרבי ומיקוד במטרה. החיפוש צריך להיעשות באמצעות שימוש במילות מפתח אשר מכילות את משתני המחקר. ככל שתעשו שימוש במילות מפתח רלוונטיות ,כך תקבלו תוצאות ממוקדות יותר ורלוונטיות יותר למחקריכם.
טיפ – השתמשו במאגרי המידע האלקטרוניים בחיפוש המתקדם – כך תוכלו לשלב בחיפוש מספר משתנים , להגביל את החיפוש למאמרים עם טקסט מלא בלבד ולוודא כי שנת הוצאת המאמר עדכנית.
השלב השני – קריאת המאמרים
השלב השני כולל את קריאת המאמרים – גם שלב זה אורך מספר ימים בודדים (כמובן שזה תלוי בקצב הקריאה האינדיבידואלי של כל סטודנט). קריאת המאמרים כוללת שני תהליכים קריאת המאמר והדגשת ממצאים חשובים בתוכו. הדגשת הממצאים החשובים תוך כדי הקריאה תחסוך לכם בהמשך זמן רב בחיפושם בין ים המאמרים.
טיפ – קראו את המאמרים ברצף, אחד אחרי השני. קריאה רציפה של המאמרים, תשאיר אתכם בעניינים ותמקד אתכם.
השלב השלישי – כתיבת שלד העבודה
השלב השלישי הוא כתיבת שלד העבודה – חלוקה לראשי פרקים וארגון כללי של מה שייך לכל תת פרק. שלב זה מהותי היות והוא זה שיקבע כיצד עבודתכם תראה. שלב זה מצריך גם כן מספר ימים בודדים של ארגון החומר, הבנה מה שייך לאיזה פרק , וכמובן ווידוא שהשלד משקף את כלל משתני המחקר והקשרים ביניהם.
טיפ – בשלב כתיבת ראשי הפרקים וארגון החומר בכתיבת עבודות סמינריון, וודאו כי כל המאמרים שהוצאתם משתייכים לאחד מראשי הפרקים. מאמר שלא משתלב באחד מתתי הפרקים , איננו רלוונטי לעבודתכם.
השלב הרביעי – כתיבת העבודה עצמה
השלב הרביעי הוא שלב הכתיבה עצמה – אורך שלב זה הוא אינדיבידואלי, היות ולכל סטודנט יש את שיטת הכתיבה שלו, ואת גבול הריכוז שלו. יש לוודא כי הכתיבה איכותית ואקדמית, ולא נעשית מתוך לחץ לסיים את העבודה.
טיפ – בסיום כתיבת כל תת פרק, עשו הפסקה קצרה, תנקו את הראש ולאחר מכן קראו אותו שוב, לוודא שמה שכתבתם משקף, ענייני ובהיר.
השלב החמישי – ניתוח הנתונים וכתיבת פרק הממצאים
שלב ניתוח הנתונים וכתיבת פרק הממצאים – תלוי בסוג המחקר. מחקר כמותני לרב מצריך חלוקת שאלונים למספר מסוים של אנשים, על כן יש לוודא כי יש לכם את הזמן הדרוש לעשות זאת. קחו בחשבון שלעיתים יש עיכוב בשלב זה עקב גורמים שלא תלויים בכם, כגון המרואיין חולה, ביקש לדחות ועוד. השאירו מספיק זמן לאירועים לא צפויים בשלב זה. אם המחקר איכותני הוא ידרוש ראיונות, ניתוח כתבות או כל שיטה איכותנית אחרת. אם אתם עושים שימוש בראיונות , פנו לכך מספיק זמן על מנת שהריאיון יהיה ראיון עומק איכותי. קחו בחשבון שגם במקרה הזה יתכנו אירועים לא צפויים , כגון דחיית הריאיון, וודאו כי אתם ערוכים גם למצב כזה.
השלב השישי – כתיבת פרק הדיון
השלב האחרון הוא כתיבת פרק הדיון – שלב זה מצריך אינטגרציה בין פרק סקירת הספרות ופרק הממצאים והוא אורך מספר ימים בודדים.
טיפ – וודאו כי קראתם את כל העבודה שוב, לפני שאתם מתחילים לכתוב את הדיון. בקרה זו תוודא כי לא פספסתם נקודות חשובות בדיון.
השלב האחרון – הגהה ועריכה
שלב זה הוא קריטי , היות והוא זה שאחראי על הפינישים האחרונים. אגרו כוחות אחרונים, נקו את הראש וקראו את העבודה ברצף. תוך כדי הקריאה תקנו טעויות כתיב, וודאו כי המלל מחולק לפסקאות, שעשיתם עימוד, מרווחים . התוצאה שצריכה להתקבל אחרי שלב זה הינה עבודה אסתטית ומקצועית. שלב זה אורך יום עד יומיים.