הדיון הוא הפרק האחרון בעבודה אקדמית והוא זה אשר משאיר לקורא את הטעם הסופי על העבודה. בעבודה סמינריונית קלאסית (20-25 עמודים) אורך פרק הדיון נע בין 4-6 עמודים והוא מכיל 3 תתי פרקים: דיון ומסקנות ,מגבלות המחקר והצעות למחקרים עתידיים בתחום. פרק הדיון נכתב בסוף העבודה לאחר שהכותב הבין מה הם הממצאים הספרותיים הקיימים בתחום, אלו ממצאים נחשפו במחקרו ואיך השניים משתלבים יחד.
דיון ומסקנות
תת פרק זה כולל:
– הצגה של הממצאים העיקריים שנחשפו במחקר שבוצע
– השוואת ממצאי המחקר לממצאים הקיימים בתחום (אשר תוארו בסקירת הספרות)
– תובנות שעלו כתוצאה מהלימה / אי הלימה בין ממצאי המחקר לממצאי מחקרים קודמים
פרק הדיון נכתב בצורת פסקאות באופן אינטגרטיבי ורציף. מטרתו להציג ולשקף לקורא את הממצאים שעלו במחקר ולדון בהם באופן אקדמי – רציונאלי. במקרים בהם יש חפיפה בין ממצאי המחקר לממצאים קודמים יש לדון בכך ולהסביר את המשמעות של הלימה זו. במקרים בהם יש סתירות בין ממצאי המחקר לממצאי מחקרים קודמים יש לנסות להסביר מדוע נמצא פער זה.
דיון טוב הוא כזה אשר מציג את ממצאי המחקר באופן ברור ובהיר, מסביר מדוע יש/אין חפיפה לממצאי מחקרים קודמים ומעלה תובנות ומסקנות על הממצאים.
מגבלות המחקר
לכל מחקר יש מגבלות, חלקן בשליטתו של החוקר וחלקן לא. תת פרק זה נועד להציג את המגבלות של המחקר אשר עשויות להטות או להשפיע על התוצאות שהתקבלו. להלן מספר דוגמאות למגבלות מחקר:
– המדגם כולל נבדקים מאזור גאוגרפי ספציפי (למשל: כל הנבדקים מאזור הצפון) ויתכן כי מדגם זה אינו משקף את כלל האוכלוסייה בישראל.
– המדגם מכיל רב נשי על כן יתכן כי מדגם אשר יכיל גברים ונשים באופן שווה יניב תוצאות שונות.
– המדגם מכיל נבדקים משני בתי ספר במרכז הארץ , יתכן כי מדגם אשר יכלול בתי ספר נוספים יניב תוצאות שונות.
הצעות למחקרים עתידיים
תת פרק זה נועד להציע רעיונות ואפשרויות לחוקרים אחרים ולמחקרי המשך כיצד ניתן להמשיך ולחקור את נושא המחקר על ידי התגברות על מגבלות המחקר. להלן מספר דוגמאות:
– מחקר עתידי יכול לדגום נבדקים מכל רחבי הארץ על מנת לקבל תמונה רחבה ומשקפת יותר.
– מחקר עתידי יכלול לדגום מספר רב יותר של בתי ספר ברחבי הארץ בכדי לקבל תוצאות משקפות יותר.
מטרת תת פרק זה הינה לתת המלצות למחקרים עתידיים כיצד ניתן לחקור את נושא המחקר באופן מדויק יותר, משקף יותר וכזה אשר מתגבר על מגבלות המחקר הנוכחי.