החיים הסטודנטיאליים מציבים בפני הסטודנטים שלל אתגרים אקדמיים, אולם ללא ספק כתיבת עבודות אקדמיות בכלל ועבודת סמינריוניות בפרט הן האתגר הגדול מכולם. בעידן תחרותי שבו על כל משרה מבוקשת בשוק העבודה עשרות ומאות מתחרים, ההישגים האקדמיים הם בהחלט דבר שעשוי לשפר את נקודת הזינוק שלנו בשוק העבודה ולשם כך יש לשאוף להישגים הטובים ביותר. בדרך לתעודת ההצטיינות הנכספת אם כן עלינו לשפר את יכולת הכתיבה האקדמית שלנו כדי שנוכל לכתוב עבודות אקדמיות מצטיינות שישפרו את ממוצע הציונים שלנו. לפניכם מדריך שיסייע לכם עם כתיבת עבודה אקדמאית מצטיינת.
חשיבה ביקורתית- איך נפתח את זה?
כתיבת עבודה אקדמאית מצטיינת דורשת מיומנויות שונות והראשונה שבהן היא חשיבה ביקורתית. חשיבה ביקורתית מתגבשת תוך כדי הלימודים האקדמיים בעיקר על יד קריאה מרובה של מאמרים וספרי עיון אקדמיים. הכרת החומרים מזוויות שונות דרך תיאוריות מגוונות עשויה לעורר בסטודנט שאלות ובכך לעודד חשיבה ביקורתית. יתר על כן קריאת מאמרים עשויה לקדם יכולת ניסוח, קריאה מהירה של חומר, כתיבה ברמה גבוהה ויכולת להביע ולפתח רעיונות שונים. משום כך ככל שנרבה במהלך הלימודים בקריאת מאמרים כך תוכלו לשפר את יכולת הכתיבה האקדמית שלנו.
כתיבה שיטתית וסדורה
בהלימה לכך, חשוב להבין שכתיבה אקדמית היא שונה בתכלית מכל סוג כתיבה שהכרנו עד כה. אין מדובר על כתיבה יוצרת או על כתיבה חופשית אלא על כתיבה שיטתית, אחידה ומנוסחת היטב שעונה על כל הקריטריונים האקדמיים: מנומקת, מוסברת, נהירה וברורה וכמובן עושה שימוש בכל כללי הציטוט המקובלים. על הכותב לדעת לשלב בין מקורות, ליצור פסקאות אחידות סביב רעיון מסוים, לנמק ולהרחיב את אותו רעיון שהוא מבקש להדגיש והכל תוך שימוש במקורות אקדמיים קיימים שיבססו את הטענה המרכזית. כתיבת עבודה אקדמית אינה כוללת הבעת דעה אישית, אלא אם כן נדרשתם לכך וגם במקרה כזה את הבעת הדעה יש לבצע במרומז ובאופן מסויג למדי.
איך לכתוב?
בהקשר של ניסוחים יש כמה כללי אצבע שעליהם חשוב להקפיד. ככלל כתיבת עבודה אקדמית נשענת על מסורת אקדמית שכוללת צבירה של ידע על סמך ידע קיים, ביסוס טענה, נימוק ולעתים סתירה של טענות קיימות. משום כך על הניסוח שלכם להיות מסויג ומותאם לטענה המרכזית שלכם. השתדלו להימנע מביטויים חד משמעיים כמו "אין ספק" או "באופן ודאי" ובמקומם העדיפו להשתמש בביטויים מרומזים וצנועים יותר כמו "ניתן לטעון" או "ראוי אם כן לבדוק" וכדומה. באותו הקשר הימנעו מכתיבה בגוף ראשון ובמקום זה העדיפו כתיבה בגוף שלישי, אלא אם כן נדרשתם להביע את דעתכם האישית או לכתוב סיכום רפלקטיבי של העבודה מתוך חווייתכם האישית. בנוסף, הקפידו על קישוריות גבוהה בין הפסקות כך שפסקה תוביל לאחרת, ובין נושא לנושא הכניסו משפטי קישור שיחברו את הקורא לרצף הכללי של העבודה. אין זה משנה אם מדובר על עבודת סמינריון, עבודת סיום קורס או תזה, בכל מקרה עליכם להקפיד על כללי הציטוט הנכונים ולבצע רישום מסודר של כל מקורות העבודה כחלק מההגנה על זכויות יוצרים.